top of page

Precious Plastic geeft plastic een tweede leven


De afgelopen weken ben ik op onderzoek gegaan naar een duurzamer materiaal voor mijn wandlamp. Nu wordt de wandbevestiging nog gemaakt van massief eiken. Een prachtig materiaal om mee te werken, maar ik ben op zoek naar een materiaal dat duurzamer is en het liefst een tweede leven krijgt.

Dit zette me aan het denken. Welke materialen zou ik kunnen gebruiken? Ik heb een aantal punten voor mijzelf op papier gezet:

* Duurzaam materiaal

* Materiaal dat hergebruikt wordt

* Zelf makkelijk te verwerken

* Te gebruiken voor bijvoorbeeld een 3d printer of gietmal

Na een kort onderzoek kwam ik al snel op het inititiatief van precious plastic. Zij hebben verschillende machines ontworpen waarmee je van oud plastic nieuwe producten kunt maken. De machines zijn relatief makkelijk te maken en bestaan uit onderdelen waar iedereen makkelijk aan kan komen. De blauwdrukken van de ontwerpen kun je gratis gebruiken. Op de website van precious plastic staat een gedetailleerde uitleg over hoe en wat en er zijn video's waar stap voor stap uitgelegd hoe de machines gemaakt moeten worden.

De machines geven je de mogelijkheid om zelf producten te maken door middel van een mal of bijvoorbeeld filament voor een 3d printer.

"In case you didn't notice..

The world is submerged with plastic, from the heights of Himalayas to the depths of the Atlantic ocean we have tons of toxic plastic laying around.

Whether we like it or not, plastic is our inherited toxic legacy. Let's use it as a resource to create new value and social innovation. Join the revolution. Start building!"

Ik vind het idee van het recyclen van plastic verpakkingen een fantastisch idee! Ik sorteer thuis mijn afval en ik verbaas mijzelf er telkens weer over hoe extreem veel plastic er wordt gebruikt voor verpakking. Met dit idee geef je aan al dat plastic afval een nieuwe functie.

De komende tijd ga ik meer onderzoek doen naar dit concept. Ik zie dit namelijk als een perfecte oplossing voor mijn wandlamp. Met dit concept kan ik materiaal goed hergebruiken en zou ik het hele productieproces in eigen handen hebben. Dit sluit precies aan bij de visie die LamP op duurzaam ontwerpen heeft.

De eerste stap is een prototype te ontwerpen voor de wandbevestiging.

 

https://davehakkens.nl/

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page